Ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U.2016, poz.2024) została zmieniona ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nowa regulacja weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. , a zmiany dotyczyły m.in. kwestii wykreślenia podatnika z rejestru VAT.
Znowelizowana ustawa zawiera przepisy znacznie rozszerzające przypadki, w których Naczelnik Urzędu Skarbowego jest uprawniony do usunięcia podmiotu z rejestru czynnych podatników VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 9 ustawy wykreślenie z rejestru podatników VAT z urzędu, bez konieczności informowania o tym fakcie podatnika następuje w sytuacji, gdy:
- podatnik nie istnieje lub
- mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem lub
- dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okażą się niezgodne z prawdą lub
- podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Nowo dodany art. 96 ust. 9a ustawy przewiduje, iż wykreśleniu z rejestru podlegają również podmioty, które:
- zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy,
- były zobowiązane do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 u.p.t.u., i pomimo istnienia tego obowiązku nie dochowały go – nie złożyły deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały,
- składały przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 u.p.t.u., w których nie wykazały sprzedaży oraz zakupów z kwotami podatku do odliczenia,
- wystawiały faktury lub faktury korygujące, które nie dokumentowały rzeczywistych czynności, czyli tzw. „puste” faktury,
- prowadząc działalność gospodarczą wiedziały lub miały uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczą w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego, mającego na celu osiągnięcie nienależnych korzyści majątkowych kosztem budżetu państwa.
Wprowadzenie nowych regulacji miało na celu usunięcie z bazy VAT podmiotów nieaktywnych lub pozorujących prowadzenie działalności gospodarczej. Jednakże usuwanie kolejnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą przez Naczelników Urzędów Skarbowych z rejestru bez wiedzy podatników wywołało chaos oraz wzburzenie wśród przedsiębiorców.
Nowe przepisy traktują wykreślenie jako czynność materialnotechniczną, która nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Co więcej o wykreśleniu podmiotu z rejestru nie trzeba go nawet informować. W związku z tym istnieje potencjalne zagrożenie, iż przedsiębiorca nie posiada wiedzy dotyczącej utraty przez siebie statusu czynnego podatnika VAT. Może to rodzić niekorzystne konsekwencje zarówno dla samego podmiotu, który został wykreślony z rejestru, jak również dla kontrahentów tego podmiotu. Podmiot, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT nie powinien dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług oraz wystawiać faktur. Nie trzeba również dodawać, iż firma, której nie ma w bazie może okazać się mało wiarygodna w kontaktach z innymi przedsiębiorcami, co wpłynie na prowadzoną przez podatnika działalność gospodarczą. Dla kontrahentów podatników wykreślonych z rejestru odliczanie VAT z faktury wystawionej przez nieistniejącego podatnika wiąże się z sankcjami finansowymi.
Wobec braku drogi odwoławczej w przypadku wykreślenia podatnika z rejestru podatników, gdy nastąpiło to bez uzasadnionej przyczyny przedsiębiorca winien w jak najszybszym czasie skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym i wnosić o przywrócenie statusu podatnika podatku VAT.
Autor: aplikant radcowski Iwona Tomaszewska